Sådan sikres vindmølletransporterne

 

Sikre vindmøllerAt transportere en vindmølle er ikke nogen lille opgave. De største dele, der enkeltvis transporteres fra fabrik til destination, kan veje op imod 170 tons – og vælter en vindmølletransport først, som det skete i både august 2012 og 2013, venter et oprydningsarbejde på en hel nat eller mere.

Derfor bruger de firmaer, der specialiserer sig i transport af særdeles tunge genstande, også mange kræfter på løbende at sikre transporten.

Et uheld er ikke alene dyrt i forhold til at få vindmøllen op på lastbilen igen, udbedre skader sket på asfalt og finde en psykolog til den chauffør, der efter al sandsynlighed er hårdt ramt – det kan også have fatale konsekvenser, er der andre biler for tæt på den op imod 170 tons tunge vindmølledel.

Vindmølletransporterne har et par tricks oppe i ærmet:

Kortege

Et af transportbranchens faste kort er en decideret kortege til den lastbil med forlænget og forstærket lad, der i forvejen transporterer vindmøllen.

Kortegen består typisk af 2 biler eller 2 motorcykler.

De to køretøjer kører et foran og et bagved vindmølletransporten for at sikre en vis afstand mellem nærmeste bil. Det giver selve vindmølletransporten mere spillerum i forhold til at bremse, hvis det møder et lyskryds eller kødannelse længere fremme.

Et bremse op med 150 tons på ladet er ikke en ligetil opgave – det kræver en bremselængde på adskillige hundrede meter for ikke at risikere, vindmølledelen river sig løs.

Der er væltet vindmølletransporter før som følge af for lav fart i rundkørsler eller et enkelt punkteret baghjul – der skal ikke særligt meget til, og de to tilhørende køretøjers ansvar er derfor at sikre, der er rigeligt med bremselængde.

Lastbilen med vindmølledelen og kortegen er også i kontakt med walkie/talkies hele tiden.

Forstærket lad, forlænget lad, stærkere hjul

Selve den lastbil, der står for sikkert at transportere vindmølledelen fra fabrik til destination, er ingen ordinær lastbil med lidt lir i forruden og bananer i bagagen.

Lastbilen er bygget om med et forlænget lad, til de ofte meget lage vindmølledele – et lad, der også er blevet forstærket med bl.a. større aksler.

Antallet af hjul er øget, de er punkterfrie og de er pumpet hårdere end almindelige hjul. Transporterne sluger lidt ekstra benzin kontra almindelige lastbiler, men det er prisen for at have sikkerheden i højsædet.

Rute planlægges på forhånd

For at transportere tunge elementer som vindmølledele skal ruten planlægges på forhånd. Man skal også som transportør have en speciel tilladelse til transporten fra politiet.

Begge dele manglede, da en ikke så sikker vindmølletransport løb igennem Aarhus i slutningen af 2010. Her bragede vindmølleelementet sammen med en styretavle og fik lukket en travl vej 4 timer en eftermiddag. Firmaet blev herefter mødt både med en bøde og et erstatningskrav fra politiet, da ulykken kunne være undgået ved at fjerne transporten af den særdeles tunge vindmølledel fra Aarhus centrum.

Danmark er et af de lande i Europa, der satser mest på vindmøller – vi har også stået for en betydelig del af teknologiens udvikling siden 1980’erne. I Danmark findes der derfor adskillige firmaer specialiseret i sikker vindmølletransport og transport og andet tungt gods.