SEO-virksomheder trætte af det dårlige ry

Artiklen indeholder reklamelinks

Brugtvognssælgere har aldrig været anerkendt som en af de mest troværdige brancher i verden. Den samme situation står bureauer, der har specialiseret sig i søgemaskineoptimering i. Uanset, at det kan være en utroligt værdifuld ydelse med mange nye kunder til følge har branchen et dårligt ry.

Og det er der flere årsager til.

“Både det, at der ikke er nogen officiel uddannelse eller retningslinjer på området, samt det, at enkelte har set en mulighed for at snyde folk, er med til at skabe mistro omkring vores branche” fortæller ejeren af søgemaskineoptimeringsvirksomheden OnlineSynlighed.dk, John Nielsen.

Ingen uddannelse

Søgemaskineoptimering er et autodidakt fag. Det betyder, at der ingen uddannelse er; man skal selv lære det ved blot at gå i gang og spørge de, der allerede ved noget om emnet.

Der har været op til flere forsøg blandt private på at starte skoler op, men endnu ikke noget, der har vundet genklang i erhvervslivet.

At der ingen skole er, betyder også at der ingen uddannelse og altså ingen officiel certificering er. Alle kan sige, at de kan finde ud af at lave søgemaskineoptimering – uanset, de ikke er i stand til at levere et godt resultat for kunden.

John Nielsen siger:

“En eller anden form for officielt certifikat i branchen ville være med til at fjerne de mest brodne kar i branchen. Men jeg har desværre svært ved at så, hvordan en sådan certificering skulle stables på benene.”

Og det er ikke det eneste problem.

Dårlig SEO

Søgemaskineoptimering kan laves på flere forskellige måder. Den ‘korrekte’ måde er, at man hjælper kunden med på kundens website at øge de gode placeringer i Googles søgemaskine.

Den ‘dårlige’ måde kan bl.a. være at lave såkaldte skyggesider for kunden – at optimere besøgende hen imod en kopi af kundens website, som leverandøren ejer, og derved kan trække tilbage, hvis samarbejdet stopper. Det er reelt set en måde at binde ens kunder fast til ofte urimelige abonnementsbetalinger på, hvor alt er tabt, hvis kontrakten opsiges.

Dette har flere virksomheder prøvet.

“Skyggesider er en forfærdelig og ganske uetisk måde at lave søgemaskineoptimering. Jeg forstår godt, at de, der har prøvet en sådan SEO-mand ikke har lyst til at bruge penge på søgemaskineoptimering igen”, fortæller John Nielsen.

Per skrivende stund er der minimum 1 retssag mellem en SEO-virksomhed og en tidligere, meget utilfreds kunde kørende ved Retten i Viborg netop omhandlende brug af skyggesider.

Sørg for at Google leverandøren

John Nielsen har især et godt råd:

“Sørg for at Google den leverandør af søgemaskineoptimering, du overvejer at smide penge efter. På Google kan du se, om andre har erfaringer med denne. Overvej eventuelt at bede om erfaringer på et online forum som Amino.dk, hvor der sidder mange iværksættere med erfaring fra diverse SEO-firmaer” lyder det.

Har du i en erhvervsaftale først indgået en skriftlig bindende aftale, står du meget ringe i forhold til at få dine penge tilbage – også selvom leverandøren benytter sig af skyggesider og reelt set leverer et ringe resultat. Vær derfor meget opmærksom på den kontrakt, du skriver under, forinden du begynder et samarbejde med en professionel aktør på markedet.

Reglerne er skærpet for så vidt angår erhvervsaftaler kontra aftaler mellem erhverv og privat – det gør det kun vigtigere at gennemlæse aftalen godt og sikre sig, man ved, hvad man binder sig til i samarbejdet.