Skadelig søgemaskineoptimering er kommet til Danmark

Artiklen indeholder reklamelinks

Søgemaskineoptimering har traditionelt handlet om at forvandle ens website til en så fantastisk oplevelse for brugeren, at man af den grund kom foran konkurrenterne i søgemaskinen.

Men nu er negativ søgemaskineoptimering, forkortet negativ SEO, kommet til landet, og her er der tale om det modsatte; her ødelægger man konkurrenternes placering for derved at komme forbi dem.

Resultatet er det samme – ens eget website stiger i søgemaskineplaceringer. Men hvor det ene, positiv søgemaskineoptimering, er lovligt, anerkendt og en spændende proces er negativ søgemaskineoptimering ikke alene amoralsk, men også ulovligt.

Frank Hellerup Madsen, professionel SEO-mand fra Sjælland, tog i midten af 2012 kontakt til en advokat for at få klargjort hvorvidt negativ søgemaskineoptimering var ulovligt eller ej[1]. Advokaten noterede, at linking skulle ske med respekt for konkurrenten. Og er negativ søgemaskineoptimering at linke med respekt for konkurrenten?

”.. ”linking” der specifik tilsigter at skade konkurrentens synlighed og dermed potentielle omsætning, efter min opfattelse, ikke opfylde.”

Links kan skade konkurrenterne

Negativ søgemaskineoptimering har altid eksisteret, men det er blevet markant nemmere i forlængelse af nylige opdateringer på søgemaskinen Google.

Google er nemlig begyndt ikke alene at fratage links af tvivlsom karakter værdi, men decideret at straffe for dem. Det betyder, at man kan skade en konkurrent ved at købe store mængder af tvivlsomme links og pege dem mod konkurrentens website.

Tidligere skete negativ SEO ved at hacke konkurrenternes website for derved at ligge dem ned eller ved DDOS-angreb at overbelaste en server – resultatet var det samme. Konkurrentens website gik ned (enten for de besøgende i form af en nedbrudt server eller i søgeresultaterne).

Men der er stor forskel på at hacke et website og at sende links i konkurrentens retning. Uanset begge ting er ulovlige og potentielt meget skadelige er det sidste ”nemmere” at retfærdiggøre. Man ”ødelægger” jo ikke konkurrentens website på denne måde. Der er ingen synlig skade på websitet som ved hacking.

Det frygter flere SEO-eksperter i hvert fald.

Flere eksempler allerede

Negativ SEO er ikke længere en teoretisk diskussion i Danmark. Skadelige links med det formål at devaluere konkurrentens placeringer i Google er set flere gange.

Computerworld.dk[2] kunne tidligere på året rapportere, et flere danske webshops inden for en specifik branche alle var ramt af links fra bl.a. russiske sider. Flere af dem havde derefter set deres rankings klatre ned ad på Googles søgemaskine med store hug i omsætningen til følge. Og her var ejerne ikke i tvivl om, hvor linksne kom fra:

“I de sidste 6-8 måneder er der kommet hård konkurrence. Der er utrolig stor værdi i at ligge i toppen på Google, så derfor kommer der disse beskidte kneb, som kan gøre, at selv et anerkendt firma som vores kan miste deres placering i markedet fra den ene dag til den anden” udtaler Esben Siersted Schaarup fra webshoppen Din-Ecigaret.dk, der var blandt de ramte konkurrenter.

Esben estimerede en omsætningsnedgang på mellem 20 og 30 % som direkte følge af angrebet af en endnu ikke kendt konkurrent.

Kan man gøre noget?

John Nielsen arbejder professionelt med (positiv) søgemaskineoptimering med OnlineSynlighed.dk. Adspurgt om, hvorvidt man som ejer af et website kan beskytte sig mod sådanne angreb er svaret negativt:

”Nej, det kan man ikke som sådan. Negativ søgemaskineoptimering med links er jo netop defineret ved, at angrebne ikke er rørt som sådan, men at det blot er links, der er tale om.”

John Nielsen nævner, at ens eneste mulighed er at have et tilpas stærkt og troværdigt website i Googles øjne til, at de negative links bliver ”båret over med”. Dette forudsætter en meget stor mængde sunde links til at veje op for de tvivlsomme.

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Clear Sky
8
8º - 6º
96%
2.16 km/h
7.86
6.3
søn
7.1
6.32
man
6.17
5.37
tirs