Tag cyklen på arbejde – uden at svede

 

En af de få ulemper forbundet med at cykle til arbejde er, at man nemt kan begynde at svede – og at det ikke er sjovt for hverken cyklisten eller dennes medarbejdere, at cyklisten møder op svedig som efter en tur i Fitnesscenteret.

Sveden – eller risikoen herfor – holder derfor hver dag mange danskere fra at cykle på arbejde.

Men det er muligt at overkomme den relativt lille gene, sved er for en god cykeltur.

Derfor sveder vi

Vi sveder, når flere forskellige faktorer går op i et.

For det første skal vi anstrenge os. Det gør vi helt automatisk, når vi cykler.

Vi er også disponeret til at svede i en vis grad afhængig af vores gener. Des mere tøj, vi har på, des nemmere begynder vi også at svede.

Den vigtigste faktor er midlertidigt ingen af ovenstående – men i stedet hvor høj luftfugtigheden er. Er luftfugtigheden tilpas høj begynder vi at svede nærmest ved blot at bevæge os uden for.

En af de få fordele ved det “milde” danske klima er, at luftfugtigheden sjældent er et problem – i modsætning til fx i Spanien eller Frankrig.

Derfor har vi gode muligheder i Danmark for at tackle svedgenen på vej til arbejde med vores jernhest.

Flere løsninger

En mulighed er at medbringe skiftetøj i en lille taske. Medbring blot en ekstra (og pænere) trøje til arbejdet. Sved på benene er sjældent et stort problem og i praksis vil en ekstra trøje eller T-shirt derfor være nok.

Derudover vil det at klæde sig let – eller i hvert fald at tage noget af ens overtøj af under cykelturen – mindske svedgenerne.

At geare ned den sidste kilometer på cykelturen anbefales også. Det er til sidst – lige når man står af cyklen – at sveden ofte vil være værst. Ved at køre i et afslappet tempo det sidste stykke tid kan man mindske denne risiko.

Det er også muligt at investere i en elcykel. En elcykel har en lille motor siddende, typisk lige under sadlen, der giver hjælp indtil fx 25 kilometer i timen eller op ad bakke. På den måde skal man sætte mindre energi ned i pedalerne for at komme frem – man anstrenger sig altså mindre og sveder mindre, har man investeret i en elcykel.

Cykling skaber effektive medarbejdere

Personen, der cykler, kan have mange incitamenter til at vælge cyklen; det kunne være de mange penge, der spares ved ikke at bruge bilen, at man ikke sidder fast i morgentrafikken, at man indeholder langt færre skadelige partikler på en cykel end i en bil eller at man blot er glad for den friske luft og motionen.

Arbejdsgiverens fordel er midlertidigt en anden.

Cykling er motion -og motion frigiver glædesendorfiner i hjernen. Medarbejderen bliver glad og frisk af at cykle. Samtidigt holder det kroppen skarp og medarbejderen kan koncentrere sig i længere tid ad gangen med større produktivitet til følge.

Arbejdsgiveren får gladere, mere opmærksomme og mere koncentrerede medarbejdere, når de cykler til arbejde. Derfor spekulerer flere arbejdsgivere også i at sponsorere elcykler til medarbejderene, at skabe konkurrencer og belønne de cyklende og lignende incitamenter.

Det er nemt at tage bilen – men det er også den eneste fordel. Populært sagt kører ens bil på penge, mens cyklen kører på fedt – og derudover bliver man en bedre medarbejder på en (el)cykel.