Test om din hjemmeside eller webshop er mobilvenlig

Test om din hjemmeside eller webshop er mobilvenligAt have en mobiloptimeret side er efterhånden en af de vigtigste ting at have styr på, når du skal have din hjemmeside op på de organiske søgeord.

Dette bekræftes blot af, at Google for nyligt er begyndt i søgeresultaterne at markere, hvornår et resultat er mobilvenligt – sandsynligvis resulterende i øgede besøgende og øget CTR på lige netop dét eller de resultater.

Og nu har Google også lanceret et værktøj, så du kan se, om Google vurderer din side til at være mobilvenlig eller ej.

Du finder værktøjet lige her:

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Hvad skal jeg gøre?

Når du bruger værktøjet får du også en række pointers til, hvad der lige nu forhindrer dig i at være en mobilvenlig hjemmeside. Det kunne fx være, at teksten på din side er for smal på en mobiltelefon, at links sidder for tæt sammen til at blive trykket på af en stor finger eller at der i din kode ingen viewport for mobiler er defineret.

At lave en mobilvenlig side er mere kompliceret end dette, men en kompetent programmør vil ofte kunne gøre det inden for et rimeligt budget.

Google hjælper dig også videre med konkrete anbefalinger til løsning af problemet – eventuelt i form af en mail, du kan videresende til din udvikler.

Derfor skal du bruge tid på mobiltelefoner og tablets

For mange hjemmesider er mere end 50 % af trafikken i dag fra mobiltelefoner og tablets. Det er enormt mange brugere på din hjemmeside, du risikerer at give en dårlig brugeroplevelse – og så kan du være sikker på meget få konverteringer.

Hvis din side ikke har så mange besøgende fra mobiltelefoner og tablets kan dette være et tegn på et problem i sig selv. Hvis din side ikke er mobilvenlig risikerer du nemlig at blive rangeret dårligere i Googles organiske søgemaskine, når der søges fra en mobil enhed, end hvis der søges fra en tablet.

Du kan gå ind i Google Analytics og se, hvor mange af dine besøgende der lige nu kommer fra en mobil kanal versus en desktop eller bærbar computer.

Du ser din statistik under Målgruppe – Mobil – Oversigt.

Her har du også mulighed for at sammenligne tid brugt på siden og bouncerate mellem mobilenheder og desktop.

Vær her opmærksom på, at det er normalt at ens mobile brugere har kortere tid på ens hjemmeside end de, der sidder ved en almindelig computer. De på en mobil eller tablet browser i højere grad frem og tilbage, mens opgaven med fx at købe eller kontakte, der tager lidt længere tid, fortsat gøres fortrinsvis på en ”almindelig computer”.

Dette kan dog igen variere fra hjemmeside til hjemmeside – fra butik til butik. Har du opsat konverteringssporing på din hjemmeside har du mulighed for direkte her at se, hvilke kilder, herunder enhed og teknologi, der giver dig flest konverteringer.

Vær også opmærksom på, at der kan være stor forskel i konverteringen fra brugere, der kommer fra iOS (Apple) og Android. Dette kan give dig spændende data, der kan hjælpe dig på vej mod at målrette din annoncering mod de, der er interesserede i dit produkt.

Start med at tage testen og find ud af, om din side er mobilvenlig – eller om du går glip af penge fra halvdelen af dine potentielle kunder.

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:1769;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.7";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:1769;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}
Tagged under