Traditionel søgemaskineoptimering under pres fra annoncer

Artiklen indeholder reklamelinks

Google er et firma som alle andre, der skal tjene penge. Og fordi at Google er kommet på børsen i USA sidder der nu en række aktionærer, der ønsker at pengene skal tjenes endnu hurtigere end hidtil. Det betyder, at Google sætter mere og mere fokus på deres annonceplatform, AdWords, hvilket går ud over de almindelige søgeresultater.

Således er pladsen til organiske søgeresultater vigende på Googles første side. Der går mere plads til annoncer – og Google eksperimenterer i øjeblikket med at udvide fra ikke blot at vise 3 store annoncer øverst og annoncer i sidebaren til yderligere at have en række annoncer i form af billeder over de organiske (faktiske) søgeresultater.

Det betyder, kort sagt, at virksomheder kommer til at betale flere penge til Google for at få de samme resultater.

Laver du en søgning på ”gold ring”, guldring, på den amerikanske Google vil du få et resultat, der ser således ud:

gold-rings

Billederne til højre er annoncer på lige fod med de almindelige AdWords-annoncer øverst. Google har ad flere omgange eksperimenteret med at rykke billederne ned over de organiske søgninger og så have almindelige annoncer til højre i sidebaren, som de har på dansk.

Sådanne billedannoncer er endnu ikke nået til Danmark – men det er et spørgsmål om tid, hvis man spørger de fleste søgemaskineoptimeringseksperter, heriblandt John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk:

”Hvis Google kan se, at de uden at tabe markedsandele tjener flere penge på billedsøgninger er jeg overbevist om, at det også kommer til Danmark på et tidspunkt. Google gør det klart for virksomhederne, at de skal betale for trafikken og at den ellers langsomt forsvinder.”

Flere søgemaskineoptimeringseksperter håber, at brugerne vil vende Google ryggen, hvis de betale annoncer bliver promoveret i højere grad. Men det ser ikke ud til at være resultatet i USA, hvor de betalte annoncer er mere fremtrædende allerede end i Danmark.

Øget konkurrence

Der har altid været cirka 100 % i forskel på at ligge nummer 1 i de organiske resultater og nummer 2 i ditto i forhold til antallet af besøgende. Når de organiske resultater bliver rykket endnu længere ned i Googles søgemaskine, er der også færre kliks at slås om – og det betyder, at førstepladsen kun bliver endnu vigtigere.

Det betyder øget konkurrence inden for søgemaskineoptimering – og at virksomhederne skal have fat i et større budget for fortsat at få lov til at have de bedste placeringer i søgemaskinerne.

AdWords overtager

I takt med at de organiske resultater viger, træder de betalte frem. Google tjener 97 % [1] af sine mange milliarder dollars hvert år ved hjælp af netop deres annoncer.

Derfor er der flere penge at hente for de virksomheder, der bruger mange penge og ressourcer på at opsætte samt at vedligeholde en god PPC-annonce hos Google.

”PPC-annoncer såsom Google AdWords er ikke bare noget, man sætter op og så lader stå. Det kræver mange og kontinuerlige tests for at få det bedste ud af systemet, men man fortsætter selvfølgeligt med at betale for hvert eneste klik, man får. Derfor vil søgemaskineoptimering, AdWords dominans uanset, altid være interessant for virksomhederne”, afslutter John Nielsen.

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Clear Sky
13
14º - 10º
80%
3.96 km/h
12.67
10.59
man
13.23
11.03
tirs
13.45
10.99
ons