Virker linkkataloger og artikelkataloger stadig til linkbuilding?

 

I fordums tid – hvilket her faktisk ikke er mere end cirka 2-3 år siden – var det meste af den linkbuilding der blev lavet af professionelle i form af linkkataloger og artikeldatabaser.

Linkkataloger er et levn fra internettets fortid, hvor søgemaskinerne endnu ikke var særligt veludviklede, hvor folk derfor fandt interessante websites ved at lede efter dem i linkkataloger.

Artikeldatabaser er et nyere fænomen, hvor en side gøres tilgængelig for alle, der så kan skrive artikler om stort og småt.

Og der er problemer med begge dele den dag i dag – især i forhold til linkbuilding.

Linkkataloger er unødvendige

Linkkataloger har været unødvendige i cirka 15 år – det er nemlig per oktober 2013 15 år siden, at Google første gang var tilgængelig.

I det øjeblik søgemaskinerne blev nogenlunde anvendelige, blev linkkatalogerne også værdiløse.

Midlertidigt fortsatte SEO-klientellet med at opbygge og bruge linkkataloger af den simple årsag, at det var nemt at skaffe links. Men i dag skal man passe på:

“Linkkataloger linker ud i øst og vest, og de har sjælden særlig megen unik tekst på sig. Det er en farlig kombination i en tid, hvor Google gør et stort og succesfuldt stykke arbejde for, at vi ikke manipulerer med søgeresultaterne”.

Det fortæller ejeren af OnlineSynlighed.dk John Nielsen, der også har en konklusion i forhold til linkkataloger:

“Jeg vil anbefale ikke at bruge dem. De skaber ikke resultater og er faktisk en potentiel kilde til dårlige og irrelevante links. Der findes maksimalt 5 gode linkkataloger i Danmark, man overhovedet kan overveje at gøre brug af”.

Artikeldatabaser

Artikeldatabaser er kommet til på en anden præmis end linkkataloger. Hvor linkkatalogerne faktisk havde deres eksistensberettigelse før søgemaskinerne blev rigtigt gode, har artikeldatabaser altid været et produkt af søgemaskineoptimering.

“Artikeldatabaser, og alle andre sites, hvor der linkes uhæmmet til alt og intet, virkede fint for 3 år siden, men i dag er det decideret farligt at benytte sig af dem” fortæller John Nielsen og uddyber:

“Det store problem finder vi i forhold til relevans. Du kan ikke lave gode og relevante links fra et site, der bare linker til alle former for sites, der skrives artikler om. Google er i dag så sofistikeret en maskine, at de godt ved, hvornår et site er værd at få et link fra.”

Hellere få, gode links

Konklusionen fra SEO-ekspert John Nielsen er klar: Hverken linkkataloger eller artikeldatabaser bør bruges i det daglige arbejde med søgemaskineoptimering. Og hvis de bruges bør det blot være en brøkdel af det samlede arbejde, der bliver lavet på siden.

“Jeg vil hellere skabe ret få, men til gengæld gode og relevante links, end jeg blot vil skyde spredehagl. Det sidste er der ikke plads til, når Google som søgemaskine er så dygtig til at bortfiltrere ringe sites” afslutter John Nielsen.

Situationen er generelt set værre for så vidt angår international SEO, hvor artikeldatabaser og linkkataloger har været misbrugt i et omfang, vi slet ikke har set i Danmark. Uanset, at det kan lade sig gøre på kort sigt at hente værdi fra kataloger og databaser er den klare anbefaling, at man som linkbuilding-udøver i stedet for koncentrerer sig om få, gode ressourcer.