Webshop - Online shopping

Webshop: Kender du de nye regler?

Artiklen indeholder reklamelinks

Webshop - Online shoppingFra 13. Juni 2014 blev det nye forbrugerrettighedsdirektiv fra EU implementeret direkte i den danske købelov og forbrugeraftalelov.

Dette medfører især to konsekvenser, du i din webshop er nødt til at tage hensyn til.

Ligesom det et andet EU-direktiv implementeret direkte i dansk lov i form af cookiedirektivet er forbrugerrettighedsdirektivet af onde tunger anklaget for at være ugennemtænkt og med utilsigtede konsekvenser for de europæiske webshops, der nu skal dokumentere og potentielt ændre deres processer.

Returretten har voldt debat

I Danmark har 14 dages returret længe været standard. Det er med forbrugerrettighedsdirektivet blevet gjort til praksis i hele Europa.

En anden 14-dages grænse har dog voldt debat.

Hvis en køber inden for 14 dage returnerer og sender sælger (din webshop) en kvittering for at have returneret varen som en postkvittering har sælger nye 14 dage til at returnere pengene.

Beløbet skal returneres til køber inden for de 14 dage uanset om sælger får varen retur på denne tid eller ej.

Samtidigt er webshoppen i de første 14 dage med fortrydelsesretten forpligtet til at tage en vare retur – også selvom varen er brugt. Sælger er også forpligtet til at yde en kompensation for varen, der dog gerne må tage forbehold for en værdiforringelse ved brug.

Det bliver i praksis spændende at følge hvad der accepteres i forhold til værdinedskrivning ved brug af varer. Hvis din webshop ikke sælger brugte varer er det fx muligt at argumentere for at værdien af en returneret vare er 0 kr. – men om det går at give en kompensation på 0 kroner er tvivlsomt.

Opdateringen af returretsreglerne betyder, at en webshop kan blive forpligtet til at betale pengene retur til køber selvom varen ikke er kommet hjem – det skaber risiko for at en køber med onde intentioner nemt kan bedrage webshoppen ligesom webshoppen kan risikere at kræve penge tilbage af køber, hvis varen viser sig at være brugt i en sådan grad den ikke kan sælges videre og en stor værdinedskrivning derfor kan påregnes.

Dine handelsbetingelser skal opdateres

Ovenstående ændringer til returretten bliver spændende at følge. Der er nu lagt et fundament for potentielt store problemer for danske webshops – men derved ikke sagt, at det i praksis nogensinde bliver til et problem.

Udover returretten er også oplysningspligten i din webshop blevet opdateret, således at dine handelsbetingelser nu sandsynligvis skal have en overhaling.

Du skal bl.a. informere om:

  • Mangelsbestemmelser i købeloven og hvordan de finder anvendelse ifht. Dine varer
  • En udførlig beskrivelse af processen for returnering af varer, herunder hvornår returnering finder sted, hvornår betaling falder, hvem der betaler for returnering af varen og til hvilken adresse returnering skal ske
  • En udførlig beskrivelse af varen

De to første punkter kan klares ved en opdatering af dine handelsbetingelser. Hvis du er medlem af FDIH kan du her finde hjælp til at få dine betingelser opdateret.

Sidste punkt om en udførlig beskrivelse af varen er det, vi længe har kaldt en produktbeskrivelse. Denne bør du skrive ikke alene fordi det nu er lov, men i højere grad fordi en god produktbeskrivelse er forudsætning for at en forbruger nogensinde vil købe din vare samt et vigtigt redskab til søgemaskineoptimering (online synlighed i Googles søgeresultater).

Er du i tvivl om de nye regler?