Danskerne starter deres køb på nettet

Danskerne starter deres køb på nettet

Artiklen indeholder reklamelinks

Danskerne starter deres køb på nettetDanskerne handler i dag ikke mindre, end de har gjort før – tværtimod. Men hvordan de finder frem til deres varer har ændret sig markant.

I dag er det nemlig på internettet, det sker. Både handlen og selve det at finde en sælger eller leverandør.

Ny statistik fra Danmarks Statistik viser, at knap 3.3 millioner danskere handler på nettet. Men endnu flere danskere har adgang til nettet og kan derfor sagtens starte deres købsproces på nettet for så at færdiggøre den i en fysisk butik.

Det fortæller John Nielsen – ejer af det Aarhus-baserede bureau OnlineSynlighed.dk, der har specialiseret sig i Google optimering:

”Selv hvis man i dag køber en vare i en fysisk butik tjekker man lige priser, anmeldelser, parkeringsforhold og meget andet på nettet. Uanset om man kun langer varer over den fysiske disk skal man derfor være til stede online og arbejde på ens synlighed her.”

Online synlighed skaber flere kunder

”Man skal være til stede allerede når kunden begynder at søge efter en specifik eller bred vare. Når man er til stede i starten af forløbet, er chancen for også at ende med at få salget markant større”, fortsætter John Nielsen.

Dette er flere og flere danske virksomheder begyndt at indse – og derfor bruger de nu ressourcer på såkaldt Google optimering, ofte under synonymer som søgemaskineoptimering og SEO.

Her er formålet at øge ens websites placeringer i de organiske søgeresultater – de faktiske søgeresultater, der ikke er reklamer.

Der er flere midler til Google optimering, men John Nielsen koger her ned til få centrale:

”Google optimering handler om, at Google skal vise ens site øverst. Det gør søgemaskinen, hvis den vurderer ens site er det bedste for søgefrasen. Det betyder, at man skal have gode tekster, et brugervenligt website, høj hastighed på serveren og links fra andre websites, der tæller som anbefalinger i forhold til Google optimering.”

Google optimering er på mange felter et numbers game og de store og generiske søgeord – for eksempel ”mobiltelefoner”, ”kamera” og ”computer” – er domineret af mastodonterne i deres respektive nicher. Men for knap så svære søgeord, for eksempel ”billig mobiltelefon i grøn”, ”actionkamera” og ”computer til studerende”, er det muligt for selv mindre spillere på markedet at gå ind og kapre markedsandele relativt hurtigt med Google optimering.

Nu også på mobiltelefonen – flere udfordringer til butikkerne

Som noget relativt nyt i løbet af det sidste år er antallet af søgninger på mobiltelefonen eksploderet.

Det skaber igen udfordringer for butikkerne.

Google optimering for en almindelig computer og en mobiltelefon er i store træk det samme. Men på et felt skal butikkerne dog være ekstra opmærksomme, fortæller John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk:

”Hvis websitet ikke er tilpasset mobiltelefoner skaber det en dårlig oplevelse for den bruger, der besøger sitet på sin mobil. Og det kan nu også afspejle sig i søgeresultaterne således, at man har en bedre ranking på et givent søgeord på sin computer end man har på ens mobiltelefon. Det har Google selv været ude at sige for nyligt[1].”

Men hvor der er udfordringer er der også muligheder – en butik, der tager Google optimering til sig også på mobiltelefon står til at vinde stort for så vidt angår søgemaskinerne.

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Scattered Clouds
7
18º - 6º
90%
1.9 km/h
18.15
13.52
man
19.05
11.74
tirs
21.95
14.2
ons