Disse 3 problemer går igen på virksomheders website

 

Især 3 problemer går igen på mange websites i dag – og det gør det svært at få dem op i toppen af de organiske søgeresultater med “gratis” kunder til følge de næste mange år.

Det fortæller SEO-ekspert John Nielsen fra IT-virksomheden OnlineSynlighed.dk. John Nielsen arbejder til daglig med SEO-rådgivning og almindelig online markedsføring for kunder i det midt- og østjyske.

“Jeg ser tre problemer, som næsten altid går igen i forhold til søgemaskineoptimering, og som ellers med det rette præventive arbejde er nemme at styre udenom”.

De tre problemer, John Nielsen i sin SEO-rådgivning oftest støder på, er som følger:

Tomme sider

Med tomme sider menes URL’er på websitet, der af Google kan indekseres, men hvor der ikke er læsbart indhold. Det kan være sider, der tidligere har været indhold på, og hvor indholdet, men ikke selve siden er slettet. Det kan også være sider alene med billeder, som Google har svært ved at læse, da søgemaskinen primært er baseret på tekst. Og det kan være sider, der blot er opstået ved at uheld som følge af den procedure, ens CMS opretter sider i.

Det er ikke blot Google, der som søgemaskine fortrinsvis er baseret for tekst – det gælder alle de større søgemaskiner.

“Sider uden indhold er dårlige resultater at sende søgemaskinernes brugere hen til. Det kan i dag gå ud over et helt domæne, og altså også gode og relevante sider, at tomme sider på domænet står og samler støv” forklarer John Nielsen og kommer med løsningen:

“De tomme sider skal findes og enten viderestilles, slettes eller have påfyldt indhold. Det lyder simpelt, men kan tage lang tid”.

Duplikeret indhold

Det andet problem hedder i fagsprog “duplicate content”. Det er, når et stykke indhold, for eksempel en tekst, går igen på flere forskellige sider – enten på samme domæne eller flere domæner.

Typeeksemplet er en ny virksomhed, der ikke selv har tid til at skrive deres tekster og derfor blot snupper de fra konkurrenten eller Wikipedia.

Men det er en dårlig idé:

“Udover at det er ulovligt at stjæle andres tekster kommer man aldrig til tops i søgemaskinerne med denne strategi” siger John Nielsen og forklarer:

“Google ønsker kun at vise ét resultat én gang. Er en tekst til stede på flere sider, er det typisk den første og største side, der får lov til at vise resultat, mens alle andre sider bare bliver smidt bagud”.

Alt indhold på ens website skal være unikt. Og der skal gerne være meget af det, da Google i givet fald får mere incitament og flere indgange til at sende besøgende til ens forretning.

Dårlig struktur

Dårlig struktur på ens website betyder, at såvel besøgende som søgemaskinerne har svært ved at navigere rundt – og så kommer der færre af begge to.

“Ens menustruktur skal være logisk, de interne links skal hjælpe med at finde rundt på sitet, et HTML-sitemap skal hjælpe Google på vej og siden skal i det hele taget tænkes grundigt igennem for så vidt angår struktur” udtaler John Nielsen.

Oftest vil det være muligt at klare problemerne med dårlig struktur på i samme CMS, og derfor er det sjældent nødvendigt at lave et helt nyt site i et nyt CMS, forklarer John Nielsen yderligere:

“Jeg anbefaler i dag mine kunder at arbejde i WordPress, hvis de skal lave et nyt website, men det er sjældent nødvendigt at rive op med rod, hvis ens site blot i forvejen er skabt i et CMS og ikke i hånden”.