En shitstorm betyder ikke enden på din virksomhed – men det kræver arbejde

Shitstorm betyder ikke enden

I disse tider hvor alle er på sociale medier, kan det gå hurtigt, hvis man træder forkert. Det holder som regel også vand at sige, at jo større ens virksomhed eller brand er, des tungere kan man falde, hvis man bliver blæst omkuld af en regulær shitstorm.

Men du kan ikke bare blive liggende på jorden, hvis en shitstorm blæser dig omkuld. Det kræver hårdt arbejde at etablere sit ry igen, men det kan lade sig gøre.

Et godt eksempel på dette er den tidligere tv-vært Andrea Elisabeth Rudolph, som i 2009 kom ud i et større stormvejr på grund af sine produkter i hudplejeserien Rudolph Care.

I korte træk gik kritikken ud på, at der ikke var sammenhæng mellem prisen på produkterne og den virkning, man som forbruger oplevede.

Ekstrabladet var frontløber mod Rudolph Care

En af de højeste stemmer i kritikken var Ekstrabladet, som havde rådført sig med flere dermatologieksperter, der var enige om, at cremen primært var markedsføring og ikke i så høj grad effekt. I hvert fald ikke i en så høj grad, at den kunne bære den højere pris.

Blandt andet siger professor i dermatologi fra Odense Universitetshospital Klaus Ejner Andersen, at de mange udsagn er ren markedsføring, og at der ikke er dokumentation for en ekstraordinær effekt.

Sagen rullede i en periode, og Andrea Elisabeth Rudolph måtte forsvare sig ved flere lejligheder. Blandt andet i TV2, hvor kanalen fik kritik for ikke at stille nok kritiske spørgsmål til den tidligere vært på selvsamme kanal.

Laver man en søgning på Andrea Elisabeth Rudolph eller Rudolph Care i dag, er det meget mere sandsynligt, at du støder ind i en blog, der lovpriser produkterne, end det er, at du støder ind i de kritiske artikler, der kom ud for snart 10 år siden.

Det er selvsagt vigtigt, når vi danskere googler på livet løs, når vi skal finde noget på nettet.

Rudolph Care rammer samfundstendenser

Beauty vinder frem

I dag er Rudolph Care et højt respekteret mærke, selvom det stadig blandt andet er kendetegnet ved en høj pris. En pris der er med til at gøre virksomheden bag skønhedsprodukterne til en god forretning, der genererer et fornuftigt overskud til folkene bag – primært Andrea Elisabeth Rudolph selv, der er en stor del af den daglige drift af virksomheden.

Noget af det som Rudolph Care brander sig på er den rene tilgang til skønhed. Det skal forstås på den måde, at der ikke er forskellige tilsætningsstoffer i, som ikke er nødvendige, det er primært økologiske ingredienser, og der er ikke parabener og dets lige i cremerne.

Den tilgang rammer ind i en samfundstendens, som har været under vejs længe og nok også i perioden, hvor Rudolph Care fik kritik, men det har været med til at bære virksomheden videre.

Fokus på sundhed i bred forstand har bidt sig fast i samfundet. Det gælder ikke længere kun om at tænke over, hvor mange kalorier der er i maden, og om man får bevæget sig nok. I dag skal man også tænke over bilen, man kører i – hvis man kører bil – ens tøj, forbruget af el og vand, og mange andre ting.

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:3676;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.7";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:3676;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}