Google = Søgemaskineoptimering

Google optimering = Søgeoptimering?

Artiklen indeholder reklamelinks

Google, Baidu, Bing, Yahoo, DuckDuckGo, Ask – der findes mange søgemaskiner. Hvis du ønsker at få dit website til at ranke i toppen af søgemaskinerne melder spørgsmålet sig om, hvilken søgemaskine, du skal gå efter.

I Danmark er det spørgsmål dog gjort meget nemt: Google sidder nemlig på 90-95 % af søgemarkedet inden for vores græsgange. Det åbenlyse svar er derfor at optimere til søgemaskinen Google, da langt de fleste potentielle kunder sidder med netop denne søgemaskine.

Men der er afledte effekter af såkaldt Google Optimering.

Rammer du Google, rammer du alle

Google som søgemaskine er langt mere sofistikeret end de andre søgemaskiner nævnt i toppen af denne artikel. Det er også grunden til, at netop Google har fået det store forspring, Google har – udover naturligvis at tilbyde gratis tjenester såsom Gmail, Maps og YouTube samt at have drevet udviklingen af mobiloperativsystemet Android, der i dag er verdens største af slagsen.

Går du efter at optimere på Googles søgemaskine, og sker dette med respekt for Googles retningslinjer, vil du helt automatisk også ramme de andre søgemaskiner og komme til tops på disse. Måske endda hurtigere end på Google, da Google er blevet meget dygtige til at bortfiltrere lavpraktisk søgemaskineoptimering med fx linkspam og de såkaldte SEO-tekster.

Reelt set er der ikke nogen forskel på søgemaskineoptimering i henhold til Microsofts søgemaskine Bing, på Yahoo og på Google – algoritmerne, der bestemmer søgeresultaterne er naturligvis forskellige, men de samme resultater vil i store træk gå igen på alle søgemaskinerne.

Hvordan foregår Google optimering?

Google optimering – et synonym for søgeoptimering eller søgemaskineoptimering – handler om, at få dit website til tops på de organiske søgeord i Google.

Dette sker, når Google vurderer, at netop dit website er det bedste resultat for en given søgning.

Dette kan du “hjælpe på vej” – hvilket er essensen af Google optimering.

Til at starte med er Google såvel som de andre søgemaskiner først og fremmest tekstbaserede. Det betyder, at du ved at skrive en god, lang og forklarende tekst om det, du sælger, allerede er foran dine konkurrenter.

Google vurderer i dag store sider til automatisk at være bedre end mindre sider. Har du derfor meget tekst og mange undersider på dit website vil dette også hjælpe dig på vej mod de gode rankings. Sørg for at beskrive alt, du sælger eller ved, og det gerne i detaljer på mange undersider.

Dernæst bruger Google links til at bestemme din rank i forhold til andre. Links ses af Google som anbefaling. En vital del af Google optimering er derfor at skabe indgående link af høj kvalitet – det vil sige links, der for dit website er relevante og som samtidigt sender trafik i din retning. Dette er en svær opgave og i praksis noget af det, der volder flest problemer i forbindelse med Google optimering.

Google optimering er en proces, der aldrig som sådan stopper – holder du helt op med at opdatere dit website, stopper de indgående links med at forekomme og er dit website i det hele taget inaktivt er Google også her mindre tilbøjelige til at sende trafik i din retning. Google vil levere opdaterede søgeresultater til brugerne.

Søgemaskineoptimering, eller Google optimering om man vil, kan give gratis kunder i ens forretning de næste mange år frem, vælger man at investere i det her og nu. Det kan gå hen og blive den bedste investering, ens forretning nogensinde har lavet.