Har din virksomhed ORM?

Artiklen indeholder reklamelinks

Det vil kun blive mere normalt i fremtiden at spørge, om ens virksomhed har ORM – og her mener vi ikke små skabninger, der kryber rundt i virksomhedens fysiske fundament, men Online Reputation Management. 

Kunsten at have et godt udseende ud ad til, hvis potentielle kunder ønsker at søge mere information om en, vil komme til at fylde mere. Nogle eksperter har valgt at kalde det for virksomhedernes Facebook-syndrom: Det er vigtigt at se godt ud, når man står på den anden side af ligusterhækken. Og da konsekvensen af et uheldigt Facebook-profilbillede er lidt drillerier i det private, mens manglende ORM for virksomheden kan koste eksistensgrundlaget, tager virksomhederne efterhånden deres online udseende mere seriøst end de private.

Overdøv dårlig omtale

Online reputation management handler grundlæggende om, at man skal overdøve den dårlige omtale med egne resultater.

Vi har ytringsfrihed i Danmark. Har en kunde i din virksomhed haft en dårlig oplevelse, kan du derfor ikke forhindre denne kunde i at ytre sig med en anmeldelse på Facebook, Trustpilot, Google Places eller med et blogindlæg på egen blog.

Men du har dog mulighed for i virksomheden at overdøve denne negative omtale ved i forvejen at have lavet søgemaskineoptimering på positive resultater, du selv ejer.

”Når du selv ejer resultaterne er der ingen fare for, at de pludseligt bliver negative. Ingen andre kan skrive på dit firmas website eller firmaets Facebook-profil. Derfor bør disse resultater også fremhæves i søgeresultaterne, hvis andre og negative resultater er kommet frem”.

Søgemaskineoptimering er kernen

Måden, man i dag laver online reputation management på, er med søgemaskineoptimering i centrum.

Man har en række positive resultater, man gerne vil have fremhævet på bekostning af de negative. Disse søgeresultater laver man så søgemaskineoptimering på. Man laver indgående links til dem og skriver en god og beskrivende tekst om virksomheden på de positive søgeresultater, man gerne ser fremhævet.

”Det er et spørgsmål om at bruge tid på at vise Google, hvilke resultater, der er de bedste”, fortæller John Nielsen.

Sluk branden før den opstår

Virksomheder har mulighed for at lave online reputation management, at få ORM, på to tidspunkter:

1)      Enten når den negative omtale allerede rangerer højt på firmaets navn

2)      Eller før skaden er sket

John Nielsen anbefaler klart den sidste løsning.

Det kræver nemlig langt færre ressourcer at skabe positiv omtale, når man ikke skal ud at fjerne den negative – forstået på den måde, at de positive resultater alene fordi de har eksisteret i lang tid før den negative også bliver anset for mere relevante af søgemaskinerne.

”Alder er et vigtigt parameter for, hvordan en side rangeres kontra andre resultater. Har man lavet online reputation management i god tid bliver det også sværere for et nyt og negativt resultat at bryde igennem til side 1” fortæller John Nielsen.

SEO og ORM tilbydes af de samme

I dag tilbydes ORM, online reputation management, og SEO, engelsk for søgemaskineoptimering, af de samme virksomheder. Man har endda mulighed for at slå to fluer med et smæk – søgemaskineoptimering smitter positivt af i forhold til at ”eje ens firmanavn” på Google:

”Man kan jo sagtens både promovere ens produkter i søgemaskinerne og samtidigt forhindre negativ omtale i at opstå med et og samme træk” afslutter John Nielsen.

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Overcast Clouds
7
8º - 7º
91%
7.83 km/h
8.77
5.29
fre
9.03
5.3
lør
9.51
6.5
søn