Artiklen indeholder reklamelinks
De fleste virksomheder vil gerne nå ud til deres målgrupper. Det kan man i dag gøre på mange forskellige måder. Nogle bruger Facebook-annoncering med konkrete målgrupper der deles op i alt lige fra alder til interesser. Der findes dog også en lidt mere gammeldags måde, hvorpå man kan ramme lige præcis det kundesegment, som markedsføringen er rettet mod.
Magasinpost er over den seneste årrække blevet mindre og mindre. Det skyldes blandt andet den stigende popularitet blandt e-magasinerne samt digitaliseringen som helhed. Mange virksomheder benytter ikke fysiske magasiner netop fordi, at de er af den overbevisning, at det ikke er muligt at segmentere materialet. Det er dog ikke helt rigtigt. Mange virksomheder tilbyder nemlig at segmentere de såkaldte indstik i magasinpost, så materialet udelukkende når frem på de adresser, som budskabet er rettet imod.
Når man skal kommunikere med potentielle kunder, er det altafgørende, at man er bekendt med sin målgruppe. Det er gældende, uanset hvilken platform man vælger, kommunikationen skal foregå på.
Man skal kende sin målgruppe helt ind i deres sind, og man skal vide, hvor de er, hvad der driver dem, og hvor deres passion ligger. Når man har sat sig ind i sin målgruppes sind og behov, gør man det langt nemmere for sig selv at kommunikere ud til dem.
Det er nemlig både det visuelle og indholdet, der skal være tilpasset den konkrete målgruppe. Derudover skal man også ramme dem, der hvor de er. Magasinpost og indstik er måske ikke så velegnet til en yngre målgruppe, da man i disse tilfælde vil opnå en større effekt ved at markedsføre sig selv på for eksempel sociale medier. Hvis man derimod gerne vil ramme et ældre publikum, kan magasinpost være den bedst måde at nå frem.
Der er altså ekstremt mange ting, man skal overveje før man markedsføre sig selv gennem indstik i fysiske magasiner. Først og fremmest handler det dog om at kunne identificere sin målgruppe. Det er nemlig en forudsætning for, at kommunikationen mellem virksomhed og forbruger bliver en succes.
Der findes mange forskellige former for indstik. Det kan være alt lige fra rabatkuponer til vareprøver. Det vigtigste er, at man finder en type af indstik, der skiller sig ud samtidig med, at det henvender sig til den konkrete målgruppe.
Et indstik i sig selv er en god metode, hvorpå man kan skille sig ud fra mængden. Der bliver lagt mærke til det – dog nogle mere end andre. Indstikket skal være eksklusivt, og det skal give læseren en værdi. Hvis man laver en annonce, skal præmien være tydelig, og det skal ligeledes fremstå klart, hvordan man deltager. En rabatkupon kræver også klare instruktioner samt kort og præcis information, der fanger læseren.
Der er desuden også noget strategi i, hvorhenne i magasinet indstikket skal placeres. Det kan både blive placeret på en bestemt side, hvis man mener, at målgruppen her vil stoppe op og læse, eller ved forsiden, som alle, som minimum, kommer igennem.