København får kritik for nye bycykler

Artiklen indeholder reklamelinks

Hvad der startede som et projekt for at gøre København mere cykelvenlig for især turister har udviklet sig til en større sag i landets medier – nemlig sagen om København og de famøse bycykler.

100 millioner kroner er prisen nemlig endt på – og det har provokeret mange i en tid, der stadig er præget af recession og kun forsigtige tegn på bedring på de finansielle markeder.

De 100 millioner kroner går til at holde de mange cykler kørende de næste 8 år. De 90 millioner kroner kommer fra Københavns kommune, mens Frederiksberg kommune yder et tilskud på cirka 10 millioner kroner over de 8 år.

Det skaffer 3000 københavnske bycykler i løbet af de 8 år. Indkøbsprisen for de famøse elcykler er oppe på 20.000 kroner stykket og hvert år vil der blive brugt lidt over 4 millioner kroner på drift af cyklerne.

Meget luksuriøse elcykler

Tager man et kig på markedet for elcykler vil man se, at dette er en meget høj pris for cyklerne. Du kan købe udmærkede elcykler fra omkring 7-8.000 kroner og opefter online.

Både en meget høje indkøbspris for cyklerne og det, at cyklerne er luksuriøst udstyrede med bl.a. GPS, har provokeret mange københavnere, der har oplevet at få skæret i deres sociale ydelser.

Cyklerne vil generere en mindre indtægt, da man på abonnementsbasis kan købe adgang til cyklerne for 50 kroner om måneden, hvor de første 30 minutter er gratis og efterfølgende timer koster 4 kroner stykket. Denne indtægt vil dog være ganske marginal kontra hvor meget cyklerne har kostet at anskaffe samt de cirka fire millioner kroner om måneden, det kommer til at koste blot at holde ordningen kørende.

Fremtidens cykler

At cyklerne koster meget hænger sammen med, at der er tale om ”toppen af poppen”.

Cyklerne er bl.a. udstyret med skumfyldte dæk, der ikke kan punktere og ikke skal pumpes, indbyggede LED-lygter, der også automatisk tænder i tændingstiderne, sadler der kan hæves og sænkes som på en kontorstol, en tablet-pc under panserglas samt en digital nøgle til låsen.

Alt dette er med til at hive prisen op til 20.000 kroner stykket i anskaffelse – hvilket endda er med væsentlig rabat for producenten, da der er blevet købt så mange cykler.

Bruges i valgkampen

Den 19. november går danskerne til stemmeurnerne for at vælge de kommende kommunalbestyrelser. En politiker – konservative Rasmus Jarlov – har blandt andet brugt bycyklerne som skyts i valgkampen på eget website, hvor han har lavet ”Københavnerspillet”. Her skal man som spiller undgå dyre bycykler og bænke, køer og en hash-rygende overborgmester i form af Frank Jensen for at nå på arbejde.

Spillet har på kort tid opnået stor succes på de sociale medier og har været med til igen at bringe fokus på de dyre bycykler, der ellers var oppe at vende i medierne første gang i august 2013.

Du kan selv prøve spillet fra den konservative kandidat her: https://jarlov.dk/koebenhavnerspillet/

Kritikere mener, at pengene kunne være brugt bedre end på bycykler til de ellers særdeles cykelglade københavnere – mens tilhængere mener, dette er med til at gøre København til verdens bedste by. Det kolde faktum er, at det koster 100 millioner over 8 år.