Nylig Google ændring et slag mod SEO-branchen

Artiklen indeholder reklamelinks

Fremtidens SEO-rådgivning bliver noget mere luftig end den er i dag. Google har nemlig fjernet referrer-dataen fra deres søgemaskine – det betyder i praksis, at det i fremtiden bliver umuligt at spore, hvilke søgeord, der giver konverteringer på ens website.

I løbet af de sidste 2 år har antallet af søgninger, der ikke er blevet vist i Googles eget program Google Analytics, steget støt. Det ramte i december 70 % for mange websites jf. Notprovidedcount.com- men de sidste 30 % udgjorde stadigt meget værdifuld data.

Nu bliver de sidste 30 % dog også fjernet.

Per 23. september viser Google slet ikke data fra de indkomne søgeord fra Googles egen søgemaskine. Og det gør SEO-rådgivning svært, fortæller SEO-ekspert John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk:

“Med SEO-rådgivning sigter vi at skabe flere konverteringer. Det gør vi bedst ved at tage de søgeord, der i forvejen konverterer på websitet, og forbedre placeringen på disse. Denne værdifulde data har vi nu mistet og det er et problem”.

I praksis betyder ændringen, at SEO-branchen i højere grad kommer til at skyde i blinde for så vidt angår hvilke søgeord, der skaber konverteringer.

“Vi kommer til at forbedre placeringen på en lang række af søgeord med mange søgninger, men at isolere effekten til de enkelte kan desværre ikke lade sig gøre fra nu af” forklarer John Nielsen.

Data stadig tilgængelig med AdWords

Helt galt er det dog ikke – alt afhængigt af, hvor man står.

Vælger virksomhederne nemlig at betale for besøgende med Googles eget AdWords-program, hvor man får betalte annoncer i toppen af søgemaskinerne, bliver det nemlig muligt at se referrer-dataen.

“Hvis man annoncerer tilpas meget, og altså sender tilpas mange penge i Googles retning, bliver det stadig muligt at lave en analyse af hvilke søgeord, der konverterer. Men det kommer til at koste mange penge” sukker John Nielsen.

Googles eget AdWords-program og almindelig søgemaskineoptimering har i forvejen været et stærkt team, der har skabt besøgende og kunder hos mange danske virksomheder. Men koblingen var, med søgeordsdata fra de organiske søgninger, i højere grad frivillig før. Nu er den næsten nødvendig.

“Jeg er nødt til i højere grad at inddrage Google AdWords i min SEO-rådgivning, og det er jeg selvfølgeligt træt af” siger John Nielsen.

Google skal tjene flere penge

Google har ikke fjernet dataen for at gøre SEO-rådgivning sværere eller sende en stikpille mod branchen.

Uanset, at Google ikke har meldt den officielle grund ud, spekulerer de fleste i, at det er for at tjene flere penge. Hvis man vil undgå luftig SEO-rådgivning bliver det, som forklaret, nødvendigt at inddrage data fra Google AdWords. Data, man er nødt til at købe.

Google er på børsen i USA og har aktionærer, der stiller krav til større og større omsætning hver eneste måned. Denne omsætning skal hentes et eller andet sted – og hvor Google ser ud til at have nået smertegrænsen i forhold til antallet og størrelsen af reklamer, er der her en mulighed for at hente flere penge ind ad andre veje.

“Uanset, om de putter flere reklamer i søgemaskinerne, eller om de tvinger os til at bruge AdWords af hensyn til vores SEO-rådgivning, er det penge lige ned i foret for Google” afslutter John Nielsen.

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Scattered Clouds
-1
90%
5.1 km/h
0.66
-1.04
fre
0.29
-5.9
lør
-2.03
-7.56
søn