SEO-rådgivning skal startes mange måneder før julehandlen

Julehandlen er der, hvor mange danske webshops henter en ganske væsentlig del af deres årlige omsætning. Danskerne går shop-amok og køber ind til dem selv, deres nærmeste og dem, de kender – og det kan mærkes helt op til den 22. december.

I juletiden er der derfor ekstra meget at hente på at være den bedste i søgemaskinerne – og det betyder blandt andet at ligge nummer 1 i de organiske resultater.

Det er dog et arbejde, der skal startes allerede i september eller oktober, hvis man vil gøre sig forhåbninger om at slå til, fortæller SEO-ekspert John Nielsen:

Søgemaskineoptimering tager lang tid. Jeg siger personligt nej tak til de virksomheder, der kommer og forespørger SEO-rådgivning i starten af december. Her har jeg simpelthen ikke mulighed for at nå at hjælpe dem” og uddyber:

“Google vil vise de bedste resultater. Det tager tid at overbevise Google om med godt indhold og promovering af dette, at du er det bedste resultat i deres søgemaskine”.

Producer indhold klar til julen

Danskerne er generelt et folkefærd, der holder meget af julen.

Derfor kan du, hvis du sidder og ejer en webshop, der henvender sig til B2C-markedet, med fordel overveje forskellige juletiltag.

Det kan være en julekalender med gode tilbud, små julefilm med virksomhedens maskot og lignende små gimmicks. De koster ikke dig og din virksomhed meget, men det er med til at trække opmærksomhed til. Opmærksomhed, der kan konvertere ind til betalende kunder.

Dine nyhedsbreve i perioden bør også bære præg af, at det nu er jul, og at du derfor er villig til at sende ekstra gode tilbud ud.

“Jeg ved, at mange webshops sender ekstra mange nyhedsbreve ud i anledning af julen og at det skaber rigtigt mange salg” fortæller John Nielsen.

Pas på – AdWords-budgettet kan eksplodere

Et område, der også skal have ekstra opmærksomhed i anledning af julen, er AdWords-budgettet.

“Fordi at der er flere konverteringer i juleperioden, er det også muligt at skrue lidt op for AdWords-budgettet uden at det koster på bundlinjen, men det kan også gå for hurtigt” forklarer John Nielsen.

Har din virksomhed et bureau til at tage sig af AdWords bør I have en plan klar for julen med bureauet – da I ellers risikerer at blive overhalet af andre virksomheder, der sætter ekstra penge af til deres PPC-annoncer i julen.

SEO-arbejdet skal starte nu

Tilbage ved SEO-rådgivningen er det allerede nu, at de danske virksomheder skal investere i mere indhold til deres side, linkbuilding, video og hvad der ellers er med til at tælle til den positive retning i forhold til deres søgemaskineoptimering.

Der skal også overvejes alternative søgeord.

“Et søgeord som ‘julegave til ham’ er irrelevant fra januar til oktober, men i november og december eksploderer det og bliver en fantastisk indtjeningskilde. Men arbejdet med at tage søgeordet skal startes langt tidligere. Nu er allerede ved at være meget sent her i starten af oktober” forklarer John Nielsen.

Flere webshops henter op imod 40 % af deres omsætning i juletiden – og det på bekostning af de, der ikke laver SEO i tide og holder øje med deres konverteringer i AdWords.

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:983;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:5:"3.0.3";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:983;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}