Artiklen indeholder reklamelinks
Søgemaskineoptimering er en svær kunst at sætte sig ind i – derfor vælger de fleste at få en ekspert på området til at tage sig af kampen for de gode placeringer. Men har man ikke grundlæggende viden om søgemaskiner og søgemaskineoptimering kan det være svært at vurdere ens SEO-leverandør.
SEO – Search Engine Optimization, eller søgemaskineoptimering på dansk – kan udføres på flere forskellige måder. Nogle metoder involverer hurtige resultater, men med stor risiko for senere at blive derangeret. Man kan også vælge at tage en mere sikker vej til de høje placeringer, men med risiko for at vejen derop bliver længere.
Der skelnes typisk mellem ”White hat SEO” – den version, der følger søgemaskinernes retningslinjer og ”Black Hat SEO”, som nærmere handler om decideret manipulation. De fleste udbydere af søgemaskineoptimering har fundet en mellemvej, der bedst af alt kan betegnes som ”Grey Hat”. Det følger ikke helt retningslinjerne, men man bliver ej straffet for det.
Den eneste solide måde at vurdere din potentielle søgemaskineoptimeringsleverandør på er ved at bede om dokumentation. Bed om dokumentation for, hvad de tidligere har opnået og hvilke metoder de her har benyttet sig af. Bed om dokumentation for deres evner inden for søgemaskineoptimering.
Her vil mange SEO-leverandører give dig dokumentation, du har mulighed for at kigge igennem. Desværre vil lige så mange svare i øst og vest uden at komme med solid dokumentation for deres evner. En sådan grovsortering fjerner hurtigt halvdelen af de potentielle aspiranter.
Du skal også sørge for at bede om referencer fra din potentielle leverandør af søgemaskineoptimering.
Du vil her få udleveret en liste over referencer. Bed blot om 4-5 navne. Sørg herefter for at tage kontakt personligt til 3-4 af dem minimum. Giv dem et kald og spørg, om de ikke kan fortælle dig, hvordan deres samarbejde med din potentielle leverandør er forløbet.
Hvordan samarbejdet med tidligere kunder er forløbet kan blive din bedste indikator for, om du kan stole på den specifikke SEO-leverandør. En ting er nemlig, hvad han eller hun lover dig, og en helt anden ting hvordan samarbejdet plejer at forløbe.
Er der ingen referencer at få, bør du bevæge dig videre til en anden søgemaskineoptimeringsekspert.
SEO-ekspert er ikke en beskyttet titel. Du kan altså ikke være sikker – uden at bruge ovenstående metoder – på, at den person, du har fået kontakt med også kan sit kram.
Det er sjældent en god taktik at spørge i et åbent forum som fx Amino.dk, hvem der har mulighed for at lave søgemaskineoptimering for dig. Du vil få masser af tilbud – men det vil være fra fortrinsvis nye personer inden for branchen.
Hvis dit website er en vigtig kilde til din virksomheds salg – og med 3.3 millioner danske net-handlende kan det næsten ikke være anderledes – bør du ikke overlade dit websites synlighed til personer, der først for nyligt er begyndt at lære kunsten søgemaskineoptimering.
Fortsæt med at bede om dokumentation samt referencer, men vær særligt opmærksom på de tilbud, du får efter at have spurgt i det åbne rum.
At spørge dit netværk og selv at gå i gang med at finde aspiranter på Google.dk vil ofte være en bedre vej at gå, når du skal finde en troværdig leverandør af søgemaskineoptimering til din virksomhed.